livsenergi

En sida om att hitta en sund livsstil och mer energi i vardagen.

Läkaren på vårdcentralen gav min dotter fel diagnos.

Publicerad 2012-06-07 20:55:29 i Hälsa

Det var ett tag sedan jag skrev men det är fullt upp. Jag har en dotter som är 4 år och har haft problem med magen av och till. För ett år sedan så gick jag till vårdcentralen med henne och sa som det var. Läkaren ville bara att vi skulle prova att ta bort laktos men jag stod på mig och sa att jag ville att de skulle ta ett blodprov för att försöka se om det var celiaki(glutenintolerans). Hon gick med på ett blodprov och jag ringde och sökte henne en tid därefter för att få svar. Då sa hon till mig att Norah med största sannolikhet är laktosintolerant. Jag frågade då om det visade något på antikropparna för gluten. Hon säger att det inte gör det. Jag pustar ut och tycker att laktosintolerans känns väldigt lättande iförhållande till celiaki. Min man äter laktosfritt så det är vi vana med. Nu ett år senare med laktosfri kost så söker vi oss till vårdcentralen igen. Med jämna mellanrum har Norah problem i alla fall och får dessutom förstoppning ett par gånger. Det har hon inte haft tidigare. Nu säger jag att något stämmer inte och jag vill att de kollar på provsvaret på provet som gjordes tidigare. Då får jag veta att det besked jag fått inte stämmer. Norahs värde på transglutaminas antikroppar var skyhögt(1057) vid tillfället då provet togs och gränsvärdet är mindre än 7. Jag börjar undra om läkaren ens har läst provsvaret?? Det verkar inte så. Idag vet vi alltså inte om hon i huvudtaget är laktosintolerant utan bara reagerar på det pga av obehandlad celaiki. Har man celiaki så kan man bli känslig  för laktos tillfälligt tills tarmen läkt. Här står vi nu, väntar på tid på Astrid Lindgrens Sjukhus för en undersökning av tarmen då de gör en biopsi(tar bitar av tarmen och undersöker). Då ska det fastställas om det är celiaki och om vi ska börja med glutenfri kost. På vårdcentralen som gjort fel så fick vi en tid hos dietisten för att få hjälp med kosten. Det är bara det att de sa att jag skulle börja ge henne glutenfri kost direkt och det är fel. Jag sökte personal på ALS och frågade och de sa att jag absolut inte ska göra det förrän biopsin är gjord för då kan provsvaren bli missvisande. Anledningen var att jag själv gogglade på nätet och läste på och då hittade jag på flera ställen at man inte ska sluta förrän efter biopsin. Vad jag vill säga med detta är att okunsakpen om detta är stor säger personalen på ALS och att så här får det inte gå till. Nu får jag följa upp remissen imorgon och hoppas på en tid snabbt så att Norah får rätt diagos och slipper lida i onödan. Om jag är arg? Väldigt besviken och ledsen men nu ska jag fokusera på att hjälpa mitt barn att få rätt diagnos och behandling.
Norah får ansiktsmålning. <3
Kram & hej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Engberg

Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av hälsa och beteendeförändringar och läser därför nu till hälsopedagog på GIH, Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm. Det är en treårig utbildning med allt från fysisk aktivitet och beteendevetenskap till ekonomiska kalkyler för hälsoinsatser.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela