livsenergi

En sida om att hitta en sund livsstil och mer energi i vardagen.

Är du stressad?

Publicerad 2012-11-13 12:11:27 i Recept

Jag har flera människor omkring mig som fått känna på hur det är när hälsan sviker. De måste helt plötsligt släppa allt i sin fartfyllda vardag för att "lappa ihop" kropp och själ. Att vi lever i en allt mer stressfylld vardag med höga krav på oss själva och från andra som vi får svårt att leva upp till tar så småningom ut sin rätt. Stress är en reaktion i våra kroppar som vi klarar i korta stunder. Stress är till för att rädda oss när vi plötsligt måste fly eller liknande. Långvarig stress däremot bryter ner och skadar oss. Om vi går med ett i stort sett konstant stresspåslag så leder det tillslut till att kroppens system rubbas och vi får svårt att koppla av fast att vi vilar.
Så ta en paus ibland, gör saker som du mår bra av och värdesätt dina nära relationer. Tacka nej till sånt som du faktiskt inte orkar eller hinner och sätt på så sätt gränser. Och gör det nu! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Engberg

Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av hälsa och beteendeförändringar och läser därför nu till hälsopedagog på GIH, Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm. Det är en treårig utbildning med allt från fysisk aktivitet och beteendevetenskap till ekonomiska kalkyler för hälsoinsatser.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela