livsenergi

En sida om att hitta en sund livsstil och mer energi i vardagen.

Nyttiga och goda pepparkaksmuffins

Publicerad 2012-11-20 21:12:00 i Hälsa

Idag har jag bakat pepparkaksmuffins utan socker och gluten. De blev jättegoda och saftiga. De blir en favorit i jul. Självklart tänkte jag dela med mig av receptet som jag hittade på www.tasty-health.se Jag gjorde om receptet lite och det var till en liten form så jag gjorde dubbel sats. Smeten kan användas till muffins eller sockerkaksform.

Mjuk pepparkaka eller muffins
3 dl havremjöl
3 skopor vassle proteinpulver vaniljsmak
1 tsk bakpulver lite drygt
4 tsk pepparkakskrydda
5 msk stevia vital steviasocker
2 krm salt
2 krm bourbon vaniljpulver(äkta vanilj)
4 msk osötat äppelmos
2 dl mjölk av ngt slag
2 äggvita

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienser i en skål och vispa lite. Häll i en smord form eller muffinsformar. Grädda i ugnen i 15-20 minuter. Håll koll så att du inte gräddar för länge för då blir kakan torr. Ha en provsticka redo. Saftig men inte lös ska den vara. Så gott att jag inte behöver baka den annars väldigt goda mjuka pepparkaka vi brukar ha. :)

Jag kan verkligen tipsa om att besöka ovanstående sida då det fanns många intressanta recept.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Engberg

Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av hälsa och beteendeförändringar och läser därför nu till hälsopedagog på GIH, Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm. Det är en treårig utbildning med allt från fysisk aktivitet och beteendevetenskap till ekonomiska kalkyler för hälsoinsatser.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela