livsenergi

En sida om att hitta en sund livsstil och mer energi i vardagen.

Middagstips och bjuda en vegan på middag!

Publicerad 2013-05-10 09:43:00 i Recept

Att vegansk kost kan kännas lite trixigt och svårt kan jag ha full förståelse för eftersom jag själv just bestämt mig för att bli vegan och inte kunde många recept innan dess att jag provade för en liten tid sedan. Nu har vi en familjemedlem som är glutenintolerant och en som är laktosintolerant och för att ge oss ännu en härlig utmaning så äter jag då vegansk kost. Kommer vi då någonsin att bli bjudna på middag igen kan man undra? Jag får ju lov att hoppas på det och kan tänka mig att för att underlätta så kan man ta med vissa saker själv till en början. Hur gör ni?

Tanken slog mig i alla fall att det kan vara bra med lite tips på vad man kan bjuda på (så att vi inte behöver sitta ensamma och äta alla kvällar om året) och därför tänkte jag dela med mig av lite recept som hela familjen kunnat äta och tycker om. Det kan hända att det finns en massa bra idéer om det på nätet också, ajg har inte undersökt det ännu. Det kan vara till stor hjälp även för mig själv så att jag kommer ihåg vad jag provat eftersom jag provar så mycket nytt nu.

Ett första superenkelt tips är att göra pizza! Att köpa eller baka glutenfria och mjölkfria tortilabröd/ pizzabottnar och lägga tomatsås, zucchini, tomater, baby spenat, oregano och vegansk ost på är enkelt. Det är dessutom så snabbt gjort att var och en kan vara med och bestämma pålägg själv (det brukar barnen tycka om) och den som är vegan kan kanske ta med vegansk ost. :) Grädda i ugnen på ca 200 grader i 10-15 minuter. En god sallad till och alla är glada. :D

Vad är enklare och godare än en fruktsallad till efterrätt? Fruktsalladen på bilden har vår vän Camilla gjort och bara att jag fotograferade den då säger väl något om hur inbjudande den var. :)

Nu ska jag planera vår tacokväll med "Refried Pinto Beans"
Trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Engberg

Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av hälsa och beteendeförändringar och läser därför nu till hälsopedagog på GIH, Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm. Det är en treårig utbildning med allt från fysisk aktivitet och beteendevetenskap till ekonomiska kalkyler för hälsoinsatser.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela