livsenergi

En sida om att hitta en sund livsstil och mer energi i vardagen.

Recept på brownies! Lite nyttigare men minst lika goda!

Publicerad 2013-01-18 12:21:24 i Recept

Nu har jag fått hem mitt Steviasocker och nu ska det bakas och fixas. Får jag inget jobb som hälsokonsult så får jag överväga att starta ett "Fitness kafé ". ;) Igår bakade jag brownies med svarta bönor i. Låter kanske lite konstigt med goda och glutenfria blev de. :) Norah min dotter som är glutenintolerant älskade dem. Receptet kommer här.

Brownies

180 g svarta bönor på burk/tetra, väl sköljda.
1,5 msk Kakao
1 krm Bourbon vaniljpulver
1 rågad dl Havregryn, ren om glutenfritt
1/4 tsk salt
0,7 dl agavesirap (jag tog akaciahonung eftersom sirapen var slut)
0,5 dl kokosolja (jag smälte den i en kastrull)
100 g mörk choklad (jag hade bara 80 g)
1,5 msk Steviasocker
25 g pecannötter (jag tog valnötter)

Sätt ugnen på 175 grader. 150 om du har varmluft.
Blanda alla ingredienser utom chokladen och mixa med stavmixer. Rosta nötterna innan om du vill och lägg i botten av en smord form. Hacka chokladen och rör ner i smeten. Häll ner smeten i formen och smeta ut den med en slickepott. Skjuts in i ugnen ca 15 min. Passa på slutet så den inte blir gräddad för länge. :) Låt den svalna innan du skär upp i bitar. Den smakade ännu bättre efter en natt i kylskåpet.

Jag hittade receptet på tasty-health.se och gjorde om lite. Hon hade också gjort en glasyr den har jag inte provat.
Jag har hittat flera recept på nätet som liknar detta och ska prova ett annat som var intressant nästa gång. Men jag kan ju inte baka brownies varje dag. En hel del energi blir det ändå. :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Engberg

Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av hälsa och beteendeförändringar och läser därför nu till hälsopedagog på GIH, Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm. Det är en treårig utbildning med allt från fysisk aktivitet och beteendevetenskap till ekonomiska kalkyler för hälsoinsatser.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela