livsenergi

En sida om att hitta en sund livsstil och mer energi i vardagen.

Faktorer som stärker vår hälsa!

Publicerad 2012-04-19 21:20:55 i Hälsa

Jag läser nu inför en tenta i stress och psykosocial miljö och läste just om psykiska faktorer som bidrar till en stärkt hälsa. Jag tycker att det stämmer väldigt väl. Vi får se vad du tycker!
"-upplevelsen av ett meningsfullt liv, där man kan sätta upp olika mål att sträva mot
-kontroll och inflytande över sitt eget liv, där man kan styra och påverka vad som händer
-en personlig utveckling genom livet
-en social samhörighet som innebär nära relationer till andra människor
-självkänsla och självaktning, där man upplever att man har ett värde som individ som inte behöver bygga på hur nyttig och produktiv man är i samhället"
(Ulf Lundberg)

Bäst att läsa vidare, det är mycket, mycket mer!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Engberg

Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av hälsa och beteendeförändringar och läser därför nu till hälsopedagog på GIH, Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm. Det är en treårig utbildning med allt från fysisk aktivitet och beteendevetenskap till ekonomiska kalkyler för hälsoinsatser.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela