livsenergi

En sida om att hitta en sund livsstil och mer energi i vardagen.

Test. Mät ditt välmående!

Publicerad 2012-03-22 22:12:04 i

Ananasglädje recept från Sanna Ehdins bok Sannas smoothies -för den självläkande människan.
Det finns många platser vi kan åka till för att få leva riktigt hälsosamt i en vecka eller lång helg. Problemet kan vara att få tid och pengar till detta. När kassan är knapp och ledigt från jobbet ses som väldigt avlägset så kan vi behöva sätt att hämta ny energi och komma i balans igen i alla fall. Det finns mycket vi kan göra på hemmaplan. I vår utbildning så gör vi många hälotester och försöker mäta hälsa och välmående. Det finns många sätt att göra det på och ett är genom att svara på enkätfrågor. Jag läste i Sanna Ehdins bok "Sannas smoothies" ett litet test för att få ett värde på ditt välmående för att sedan göra om testet efter en hälsovecka. I skolan gör vi en mycket större enkät än den som jag skriver om här. Den som Sanna skriver är ett test på självupplevd hälsa.
Testet ser ut så här:
För att få ett mått på hur du mår svara på följande frågor innan du sätter igång med veckoprogrammet. Gradera svaren mellan ett och sex beroende på hur väl de stämmer med följande påståenden. Ett betyder att de stämmer väldigt dåligt och sex att de stämmer mycket bra.
  • Jag mår väldigt bra generellt
  • Jag är pigg på morgonen och kommer lätt upp ur sängen
  • Jag känner mig allert på eftermiddagen
  • Jag känner mig sugen och rastlös på eftermiddagen
  • På kvällen har jag fortfarande energi att göra saker
  • Jag tar en paus på eftermiddagen för att hämta andan
  • Min kropp känns lätt, smidig och inte speciellt stel i lederna
  • Humöret är för det mesta balanserat och positivt
Gör sedan om testet efter en vecka och jämför resultatet före och efter. Detta test har även en mental betydelse om hur du mår egentligen och hur du kan förändra det.
Sanna har sedan gett förslag på hur vi kan leva i en vecka för att testa något nytt och se om det kan ge positiva resultat på vår hälsa. Det innefattar bl.a vardagsmotion, någon juice varje dag, utesluta socker och att bada bastubad. Syftet är att höja din energinivå och bli mycket piggare. Vill du ha fullständig redogörele för vad hon föreslår så läser du boken. Det kan väl kanske vara värt ett försök? Det är bara en vecka. Jag har planerat in min extra hälosamma vecka nästa vecka. :)
Källa: Sanna Ehdin, Sannas smoothies för den självläkande människan, s.22
Jag fick hem boken idag på posten efter att ha beställt den. Den innehåller en massa läckra recept på smoothies och juicer och jag är verkligen sugen på att prova alla. Idag provade jag och min äldsta dotter som är 4 år att göra "Ananasglädje".
Receptet kommer här:
2 dl ananas
2 msk kokosflingor
1/2 tsk gurkmeja
1-2 msk proteinpulver
2 dl vatten (jag tar någon slags mjölk för jag tycker inte det blir gott annars)
Skala och skär ananasen. Tillsätt alla ingredienser och mixa till en slät konsistens.
Ja, dagen har knappast kunna bli bättre. Jag har varit ledig från skolan och yogat lite. Jag cyklade sen till min frisör i Solna på Mohair som klippte mig. Jag åt en härlig räksallad till lunch på deras trevliga café. Lite shopping av vårkläder till barnen och kallpressad linfröolja hann jag med också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Engberg

Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av hälsa och beteendeförändringar och läser därför nu till hälsopedagog på GIH, Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm. Det är en treårig utbildning med allt från fysisk aktivitet och beteendevetenskap till ekonomiska kalkyler för hälsoinsatser.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela