livsenergi

En sida om att hitta en sund livsstil och mer energi i vardagen.

Traska i takt på fjället

Publicerad 2012-09-22 21:50:29 i Hälsa

Nu är resan över eller ska jag säga att den bara börjat.. I alla fall har jag varit i Abisko i knappt en vecka. Anledningen till att jag åkte dit var att det ingår i min utbildning till hälsokonsult. Vi var uppdelade i grupper om sex eller sju personer. I min grupp var vi sex härliga personligheter. :) Jag flög till Kiruna på söndagen. Från flygplatsen gick det en buss till Abisko turiststation som tog 1,5 timme. Från söndag till måndagen så bodde vi i stuga för att på måndag morgon påbörja vår vandring ut på Kungsleden. Första dagen gick vi till Abiskojaure. Det var en tur på 14 km och en relativt lätt vandring. Dagen efter så var det en tuffare strapats med en början i uppförsbacke drygt 600 meter upp. Men sen fick vi en vacker tur längs med en bergskam och sedan ner till en hängbro som vi tältade vid. Natten var kall och det blev mkt frost på tälten. Dagen efter så gick vi till ngt som heter Kårsavagge. Därifrån fick vi göra en eftermiddagstur utan packning. Vi gick till den äldsta STF stugan i Kårsavagge där vi tittade på ett nödrum som finns iordningställt om det skulle bli kris. Till allas stora glädje fanns där ett dass också. :) På natten vaknade jag av att några av kompisarna ropade att vi skulle komma ut ur tälten. Då var det norrsken ute och jag sprang ut i underställ och fick se det som så många åker långt för att få uppleva. Men med den temperaturen som det var så stod jag inte kvar så länge. Dagen efter var det dags att återvända till turiststationen i Abisko. 14 km hade vi framför oss. Det var lite skador i gruppen och en del bet ihop för att komma hem. Men jag tror att alla var riktigt nöjda efter resan och stolta över att vi fixat det så bra. Det har varit en fantastisk resa med underbara människor som jag har många fina minnen att dela med. Det var första men inte sista gången jag åkte till Abisko. :)

https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-1/3407905/images/2012/pic_505e14d9e087c33eca5049a4.jpg">https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-1/3407905/images/2012/pic_505e14d9e087c33eca5049a4.jpg" class="image">

https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-1/3407905/images/2012/pic_505e1522e087c33eb7bd8d93.jpg" class="image">

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Engberg

Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av hälsa och beteendeförändringar och läser därför nu till hälsopedagog på GIH, Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm. Det är en treårig utbildning med allt från fysisk aktivitet och beteendevetenskap till ekonomiska kalkyler för hälsoinsatser.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela