livsenergi

En sida om att hitta en sund livsstil och mer energi i vardagen.

Middagstips!

Publicerad 2013-05-02 13:50:00 i Recept

Det är inte så ofta jag skriver numera, men jag tar en paus i mitt andra skrivande av uppsats och projektarbete för att bjuda på ett middagstips. Det blev en måltid som hela familjen gillade och även våra gäster med barn.
Receptet hittade jag i Renée Voltaires bok "Salig blandning". Jag skulle vilja kalla receptet något annat egentligen för det är mer en krämig thaiinspirerad gryta som passar bra med ris och en god sallad men det heter "Spicy kokosspoppa". Jag gjorde den inte så stark men smakrik. Jag tog röd currypasta istället för vanlig curry.

Spicy kokossoppa 4 port.

1 morot
1/2 palsternacka
1/2 röd paprika
1/2 gul lök
1/2 zucchini
1 dl röda linser
1 citrongräs
2 tsk Lantbuljong
1 msk curry (jag tog 2 tsk röd currypasta, prova dig fram)
1 puff (ca 1 krm) cayennpeppar
salt och peppar
4 dl kokosmjölk (välj en med bra kvalitet utan tillsatser,mkt godare)
saft av 1 lime
1 msk raw kokosolja till stekning

Skala morot och palsternacka och hyvla tunna skivor på mandolin eller med en potatisskalare. Kärna ur och skär paprikan i bitar. Skala och hacka lök och tärna zucchini. Fräs grönsakerna i kokosolja några minuter. Nu tillsätter du currypastan om du använder det. Banka lite på citrongräset och dela på mitten och skölj linserna väl och tillsätt båda. Krydda med lantbuljong, curry, cayennpeppar och salt. Rör om och fräs lite till och häll sedan på kokosmjölk och limejuice. Låt puttra på låg värme i ca 15 minuter tills linserna är mjuka. Fiska upp citrongräsbitarna, smaka av med salt och peppar och servera med ris eller nudlar.

Det går jätte bra att göra dubbel sats för det smakar lika gott dagen efter. Smaklig måltid!





Bilden är ett fotografi av en av bilderna i boken "Salig blandning" som receptet kommer ifrån. Boken har också en massa andra bra recept.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Engberg

Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av hälsa och beteendeförändringar och läser därför nu till hälsopedagog på GIH, Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm. Det är en treårig utbildning med allt från fysisk aktivitet och beteendevetenskap till ekonomiska kalkyler för hälsoinsatser.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela