livsenergi

En sida om att hitta en sund livsstil och mer energi i vardagen.

Viktiga val!

Publicerad 2012-10-30 10:07:00 i Hälsa

Efter en hektisk början på hösten med buggexamination, ledarskap, motivation och grupper och bollspel så andas jag ut en aning. Jag har dock en skrivuppgift som ska in senast fredag. På torsdag börjar nästa kurs som handlar om forskningsmetodik och den ska förbereda oss för att skriva C-uppsats. Livet rullar på med en väldig fart som vanligt. :)
Under tiden jag har läst mina kurser så har jag också läst boken "Äta djur" som berättar om djurhållning, transporter och slakt i USA. Författaren har skrivit ett förord för den svenska upplagan där han säger att en i stort sett identisk historia kan berättas om djurhållningen i Europa. Han skriver också att vi i Sverige inte kan dra en lättnadens suck för att det är ett världshav mellan kontinenterna. "Djurplågeriet inom lantbruket är inte bara vanligt i Sverige, utan på stark frammarsch i takt med att köttkonsumtionen stiger." Vi äter 50 procent mer kött än för bara 15 år sedan, och varje år slaktas över 78 miljoner landdjur. Han skriver att djurfabrikerna är den enskilt största bidragande orsaken till den globala uppvärmningen och en av de två eller tre främsta orsakerna till varenda stort miljöproblem i hela världen. "De bidrar till att göra vår antibiotika mindre verkningsfull, de förvärrar den globala fattigdomen och världssvälten, de är en grogrund för svin- och fågelinfluensor och de ödelägger haven."
Jag ville veta hur det verkligen går till och hur våra djur har det innan de hamnar på tallriken, och hur det påverkar vår miljö. De frågorna fick jag verkligen svar på. Det får mig också att fundera på vad en realistisk lösning på problemet skulle kunna vara.

Jag tror inte att det är realistiskt att tro att alla kommer att bli vegetarianer för att de vet om att köttätande påverkar klimatet i så stor utsträckning som det gör.
Jag tror inte heller att alla kommer att sluta äta kött för att vi får vetskap om att djur transporteras tätt packade i mer än åtta timmar utan mat och vatten för att antingen stryka med under resan eller för att slaktas på löpande band.
Jag tror inte att alla människor är beredda att sluta äta kött trots att det är grogrunden för epidemier som vi inte vet i vilken utsträckning de kommer att skörda människoliv.

Men jag hoppas att de allra flesta om de får tillräckligt med kunskap, kommer att minska sin köttkonsumtion för att påverka dessa faktum. Jag hoppas att de flesta också kan tänka sig att betala vad det kostar för att få kött på matbordet, som är från uppfödare som tagit hänsyn till detta.

Hur får vi det att hända?

För att förändra världen så måste vi börja med oss själva. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Engberg

Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av hälsa och beteendeförändringar och läser därför nu till hälsopedagog på GIH, Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm. Det är en treårig utbildning med allt från fysisk aktivitet och beteendevetenskap till ekonomiska kalkyler för hälsoinsatser.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela