livsenergi

En sida om att hitta en sund livsstil och mer energi i vardagen.

Gör egen tacokrydda och kyckling för lata dagar!

Publicerad 2012-05-09 21:18:28 i Recept

Nu var det längesedan jag skrev men tro inte att jag legat och pillat mig i naveln. Tentan i stress och psykosocial miljö är avklarad och sista träningstillfället med seniorerna är förbi. Vi har gjort sluttesterna och ska sammanställa resultaten i en rapport. Vi har också påbörjat en ny kurs i om idrottsskador och fortsättning på massage. Det rullar på i full fart som vanligt. I allt det här så försöker jag hinna med min egen träning och att hålla mina matvanor på topp. Det blir många morgonpromenader, effektiva styrketräningspass och mycket kyckling och kesella. :) Ni som känner mig vet att jag inte gillar tillsatser och socker i  maten och tänkte därför dela med mig av ett recept. Fredagen närmar sig och rätta mig om jag har fel men jag tror att många fortfarande lagar någon form av tacos till fredagskvällen..? Här kommer i alla fall recept på egen tacokrydda utan socker och annat tjafs. ;)
Det räcker ett tag så du måste inte göra ny varje gång du tänker använda kryddblandningen.
Tacokrydda
1msk lökpulver
1 msk vitlökspulver
1 msk chilipulver
1msk malen spiskummin
1msk paprikapulver
1 tsk oregano
1 msk salt
1/2 msk svartpeppar
2 msk chillipeppar
1 tsk steviasocker
2 msk tacokrydda till t.ex. 300 gr nötfärs är lagom tycker jag. I receptet som kommer från Jacob Wismars bok "Familjens hälsokokbok, lagom nyttig vardagsmat" är med 1 msk strösocker men jag byter ut det mot 1 tsk steviasocker från Steviavital eller så hoppar jag över det. Jag tycker kryddan passar bra till kyckling också. Ett tips om du vill göra mycket mat på en gång är att du tinar 2 kg (stor kartong) kycklinginnerfilé och kryddar den med flera matskedar tacokrydda och lägger sedan kycklingen på en plåt med hög kant, det gör inget att det blir trångt för filéerna. Ställ in i varmluftsugn 175 grader i 10-15 min. Servera med det du vill, det räcker till många portioner så det är bara att variera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Engberg

Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av hälsa och beteendeförändringar och läser därför nu till hälsopedagog på GIH, Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm. Det är en treårig utbildning med allt från fysisk aktivitet och beteendevetenskap till ekonomiska kalkyler för hälsoinsatser.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela