livsenergi

En sida om att hitta en sund livsstil och mer energi i vardagen.

Bränner jag ut mig?

Publicerad 2012-03-31 21:43:35 i Hälsa

Har du någon gång funderat över vad det är som ger dig energi när du mest behöver den? Jag menar energi i den mening som livsenergi, ork, kraft. Kalla det vad du vill, men vet du vad du behöver då du börjar bli lättirriterad, arg, tänka trögt och det lätt blir fel? Jag har funderat en del över detta eftersom vi idag har en hel del människor i vår omgivning som till slut blir så utmattade att de inte fungerar som innan längre. När det gått så långt att personen ifråga blivit sjukskriven och inte orkar gå upp ur sängen så har det gått på tok för långt. Vi läser just nu en kurs om stress och psykosocial miljö och det väcker så klart en del tankar. Vi har en reflektionsuppgift som vi ska jobba med i två veckor och sedan redogöra. Den går ut på att vi först gör ett test som mäter vårt självupplevda välmående och sedan ska vi utföra någon form av avspänningsövning i 30 minuter fem gånger under dessa veckor. Sen ska vi göra om testet för att se om det har förändrats. Jag har valt ashtanga yoga eftersom jag vet att jag blir piggare och får ny energi av ett pass. Ett vanligt mönster hos de allra flesta av oss enligt undersökningar är att vi drar ner på sådant som är viktigt för oss för att vi ska kunna återhämta oss när vi egentligen behöver det allra mest. Jag vet själv att jag hoppat över träningspass i stressiga perioder och sagt nej till saker som jag tycker är roliga för att jag anser att jag haft för mycket att göra och får ta det sen. Sömnen blir lidande för att vi kanske sitter och jobbar på kvällen för att bli klara. Det går väl bra ett tag, men om det aldrig blir lugnt då? Jag menar att det är viktigt att lära sig att ta korta pauser lite oftare. Ska vi vara effektiva i vår vardag på ett hållbart sätt så behöver vi lära oss att återhämta oss på ett effektivt sätt. Vi klarar att stressa och prestera en hel del, bara vi får en balans. Det finns en uppsjö av olika andnings- och avslappningsövningar som är väldigt tidseffektiva. Att lära sig åtminstone en är en god idé tror jag. :) Jag fick lära mig en på en av våra föreläsningar som jag tänkte dela med mig av.
Stå upp och håll ena handen på bröstkorgen och den andra på magen. Känn var det rör sig när du andas. Är det i bröstkorgen eller i magen? Titta på en klocka och andas långa djupa andetag långt ner i magen under 1 minut. Försök att inte ta fler än 5-6 andetag. Det ska kännas behagligt.
Nu har du också lärt dig en! :)
Jag har förresten bokat in ett gyllene tillfälle att lära mig mer om detta då jag idag köpt biljett till Sanna Ehdins föreläsning på Yogayama den 5 maj. Det är många år sedan jag började läsa hennes bok "12 veckor till ett självläkande liv" och nu ska jag få se en föreläsning av henne. Det känns jättekul! Speciellt som det först stod att det var fullbokat men idag så fanns det biljetter... Lycka! www.yogayama.se 
Återhämtning. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Engberg

Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av hälsa och beteendeförändringar och läser därför nu till hälsopedagog på GIH, Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm. Det är en treårig utbildning med allt från fysisk aktivitet och beteendevetenskap till ekonomiska kalkyler för hälsoinsatser.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela