livsenergi

En sida om att hitta en sund livsstil och mer energi i vardagen.

Mandelmjölk lätt att fixa själv

Publicerad 2012-06-30 20:01:33 i Recept

Det är enkelt att göra egen mandelmjölk. Du köper ekologiska sötmandlar och en nötmjölkspåse. Påsen kan du beställa på nätet, bara att googla. Lägg 1 dl mandlar i vatten och ställ dem svalt. Låt dem stå så i ca 5 timmar. Häll sedan bort vattnet och se om du kan få av skalet på mandeln genom att trycka på dem. Det brukar gå lätt. Sedan lägger du dem i en matberedare och häller på 5 dl vatten och kör en stund. Sila sedan inötmjölkspåsen. Ta mandelmixet som blir kvar och lägg i matberedaren igen och kör en stund 5 dl nytt vatten. Vips så har du 1 liter mandelmjölk som du kan göra en massa gott och nyttigt med. Laktos och glutenfritt också. Jag brukar söta med steviavitals steviasocker. Ett gott recept som jag brukar göra är följande.

Mandelchokladmjölk

2 dl mandelmjölk
1/2 krav banan
1 skopa proteinpulver chokladsmak
1 tsk kakao

Mixa med en stavmixer eller likn. Enjoy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Engberg

Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av hälsa och beteendeförändringar och läser därför nu till hälsopedagog på GIH, Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm. Det är en treårig utbildning med allt från fysisk aktivitet och beteendevetenskap till ekonomiska kalkyler för hälsoinsatser.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela