livsenergi

En sida om att hitta en sund livsstil och mer energi i vardagen.

I väntan på biopsin så letar jag glutenfritt...

Publicerad 2012-06-09 23:45:58 i Hälsa

Vi har pratat med sjukpersonal på Karolinska och de har fått remissen för Norah då det ska ta en biopsi på tarmen och de kontaktar oss nästa vecka för en tid. De är chockade över hanteringen av hennes fall och vi har fått ett väldigt bra bemötande från dem. Tills dess att hon fått göra provet så är det av största vikt att jag inte tar bort gluten från hennes kost. Så fort de genomfört provtagningnen så ska vi ge henne glutenfri kost så vi botaniserade i hyllorna för att se utbudet. Eller jag gjorde det och Norah stod och trampade för att få gå till godishyllan. :)
Nu köpte jag lite saker för att prova och jag handlade av Renée Voltaires produkter. Norah tycker mycket om de "dyra flingorna" (granola) som hon och pappa säger. Nu köpte jag lite kex, mandelsmör, bananchips med chilli och en bar. Det var väldigt gott alltihopa. Jag köpte också ett knäckebröd från "FriendsOfAdam" som också var väldigt gott. Norah tyckte mycket om bananchipsen med chilli men det gick åt mycket vatten mellan varven. ;) 
En del av mina inköp, en del hade redan ätits upp då jag tog bilden.. :)
Har du inte en välsorterad butik precis där du bor men bor i Stockholm så kan jag rekommendera dig att  åka till Vivo daglivs vid Fidhemsplan om du vill köpa glutenfria produkter. Det fanns en lång rad av frysar och även färskt bröd från "FrindsOfAdam" och så mycket mer. Jag har redan bakat både muffins och småkakor som är gluenfria och lagt i frysen så att vi är förberedda. Av en händelse så sa jag i butiken till en tjej som jobbade där att Norah åt bananchipsen. Då frågade hon om de var från Renée Voltaire och så berättade hon att hon arbetar där. Då fick jag fråga någon direkt hur det var med deras produkter och gluten. Hon berättade att alla produkter utom en är glutenfria och att det torkar men pga att de tillverkas i samma lokal så måste de finnas med på förpackninen att de kan innehålla spår av gluten. Men att de håller isär produkterna. Alltså på samma sätt som hemma. Då kan det vara fritt fram att äta deras produkter om du inte är rädd att de finns i luften och landar på dina gluten fria kex? Ja, ja resan har bara börjat och jag lär hinna bli expert på detta.
Nu ska jag knyta mig.. ^^ God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Engberg

Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av hälsa och beteendeförändringar och läser därför nu till hälsopedagog på GIH, Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm. Det är en treårig utbildning med allt från fysisk aktivitet och beteendevetenskap till ekonomiska kalkyler för hälsoinsatser.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela