livsenergi

En sida om att hitta en sund livsstil och mer energi i vardagen.

Festliga glutenfria chokladmuffins!

Publicerad 2012-06-29 21:48:45 i Recept

Nu är det inte många dagar kvar tills vi åker till Turkiet i två veckor. Vi åker på måndag. Lite undrande är jag över hur mycket glutenfritt de erbjuder på hotellet. Vi tar med oss lite grejer själva och jag har pratat med resebyrån. Jag har precis bakat glutenfria chokladmuffins till Norah som jag tänkte att hon ska få med sig på resan och eftersom hon sover så var jag tvungen att prova om de smakade gott.;) Nu måste jag säga att de blev fantastisk goda. Jag hittade inget recept som var som jag ville ha det så jag plockade från lite olika håll och la till lite själv. Här kommer slutresultatet.

Glutenfria chokladmuffins 8 st stora

2 ägg
2 dl socker
1/2 tsk bourbon vanilla
75 g smör
1 1/12 dl vatten
3 dl glutenfri mjölmix
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
100 g 70% mörk choklad

Sätt ugnen på 180 grader. Jag valde varmluft. Smält smöret och häll i vattnet. Vispa ägg, socker och vaniljen pösigt med elvisp. Blanda de torra ingredienserna med varandra och tillsätt i bunken och blanda försiktigt. Häll i vätskan och blanda försiktigt. Hacka den mörka chokladen och blanda ner i smeten. Häll upp smeten i 8 stora formar. Jag hittade stora formar av märket Eldorado i mataffären. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.

Nej det här var ju inget i det nyttigaste laget men ibland är det nyttigt att vara lite onyttig.;) Jag ska i nästa inlägg berätta om hur jag gjort mandelmjölk och desto nyttigare mellanmål av det. Fantastiskt god choklad dryck gjord av bl.a. egentillverkad mandelmjölk.

Ha en trevlig kväll och få dig en god natts sömn :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Engberg

Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av hälsa och beteendeförändringar och läser därför nu till hälsopedagog på GIH, Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm. Det är en treårig utbildning med allt från fysisk aktivitet och beteendevetenskap till ekonomiska kalkyler för hälsoinsatser.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela