livsenergi

En sida om att hitta en sund livsstil och mer energi i vardagen.

Middagstips för dig som gillar lammfärs!

Publicerad 2012-04-24 12:07:30 i Recept

Jag lagade och åt precis en lammfärsgryta som jag tyckte var jättegod. Jag vet inte hur det är för dig men jag har ett ständigt pågende planerande av vad vi ska äta för mat och vad jag behöver handla. Idag tänker jag just därför dela med mig av receptet på grytan som finns med i nya "Buffé" nr 4 2012. 
"Marockans färsgryta med yoghurt"

För 4 personer

Skala och hacka 1 gul lök. Dela och kärna ur och tärna 1 röd paprika. Dela och kärna ur och finhacka 1/2 röd chillifrukt(tex spansk peppar). Grovhacka 8 torkade aprikoser(jag hoppade över dem). Fräs lök, paprika, chili, 1 msk färsk finriven ingefära och 1 tsk spiskummin i 2 msk olivolja i en gryta. Tillsätt 400 gram lammfärs och stek tills den blir genomstekt. Krydda med 1 1/2 tsk salt och 1 krm peppar. Tillsätt 2 burkar körsbärstomater à 400 g(jag tog krossade tomater för det fanns hemma). Koka upp och låt småkoka under lock i 15 min. Blanda ner aprikoserna i grytan och småkoka ytterligare 10 minuter.
Tillaga under tiden 3 dl bulgur eller couscous (jag tog råris istället). Blanda 2 dl matyoghurt (turkisk yoghurt tog jag), 1 tsk flytande honung och 1 kruka mynta. Smaka av med salt och peppar.
Servera med tex. ruccola, bladspenat och coctailtomater.

Jag hoppas att det smakar! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Engberg

Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av hälsa och beteendeförändringar och läser därför nu till hälsopedagog på GIH, Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm. Det är en treårig utbildning med allt från fysisk aktivitet och beteendevetenskap till ekonomiska kalkyler för hälsoinsatser.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela