livsenergi

En sida om att hitta en sund livsstil och mer energi i vardagen.

Vilken sötnos väljer du?

Publicerad 2012-04-17 22:26:28 i Hälsa

Imorgon ska jag ha en liten miniföreläsnig igen för seniorerna i simhallen innan de får hoppa i plurret. Jag ska prata om hur vi hittar socker på innehållsförteckningen när vi handlar och hur mycket socker vi kan äta utan att det skadar oss. Visste du att rekomendationerna är att vi äter ca 10 energiprocent socker som max per dag?(WHO) Det är motsvarande 50 gram för någon som förbrukar 2000 kcal, det motsvarar en 170 g sockerkaka eller 5 dl läsk.(Paulún 2008) Det kan låta mycket men det är med allt socker som finns i maten vi äter och är ett max så inget vi behöver uppnå, så klart. Det naturligt förekommande socker som finns i frukt och t.ex. mjölk ska inte räknas med. Listan på innehåll som vi bör begränsa om vi vill värna om vår hälsa är lång och se om du känner igen alla...

Socker, sackaros, glukos, fruktos, glukossirap, fruktossirap, sirap, invertsocker, druvsocker, fruktsocker, maltos, maltodextrin, stärkelsesirap, majssirap, glukos. Kan du fylla på med fler?

Råsocker, honung, dadelsirap, rissirap, lönnsirap och agavesirap är alternativ som har ett lägre GI och är att föredra. De innehåller fortfarande mycket energi och är fortfarande socker men när du väljer att äta socker så är de som sagt att föredra.

En hembakad sötnos. :)

Det finns undersökningar som visar att glukossirap är mycket värre än vanligt socker men det talas inte mycket om det. Det är den ingrediens som t.ex mycket godis innehåller allra mest av. Det smakar inte llika sött som socker så det behövs mycket mer av det och höjer vårt blodsocker väldigt mycket. I artikeln jag läste så menar författaren att det är en mycket större orsak till att vi får diabetes än att vi äter vanligt socker. Det är billigt att framställa och används flitigt av livsmedelsproducenterna. Vill du läsa mer om detta så gå in här och läs hela artikeln. Det ger mig ännu större anledning att hålla fast vid att det är bättre att baka sina godsaker hemma av riktiga ingredienser eller att ta med förstoringsglas till affären! På tal om det så ska jag bjuda seniorerna som deltar i vårt hälsoprojekt på chokladbollar sötade med steviasocker från Steviavital. Vi får se om de gillar det!

Jag har förresten en kandidat till coachningen, så om ett par veckor så börjar en ny tid för en av våra medborgare. Personen ifråga kommer att genomgå ett omfattande hälotest för att kunna mäta resultatet efter perioden. Mer om det kommer som sagt inom kort! :) Jag kommer att beskriva så mycket som möjligt av det vi kommer att göra så att fler har chansen att hänga med på en livsstilsförändring!

Nej, nu får det räcka för ikväll. Sov så gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Engberg

Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av hälsa och beteendeförändringar och läser därför nu till hälsopedagog på GIH, Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm. Det är en treårig utbildning med allt från fysisk aktivitet och beteendevetenskap till ekonomiska kalkyler för hälsoinsatser.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela